-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35603 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا اين سخن كه تعيين خلفاي پيامبر، بوسيله رأي اكثريت مردم و درنتيجه بهحق بوده است، صحيح است؟
خير. برخي از توجيهات جنبة علل تراشيهاي پس از وقوع را دارد. گاهي يك پديدة اجتماعي به گونهاي و تحت علل و شرايطي جامة وجود ميپوشد، سپس آيندگان كه پايه داوريهاي آنان را يك مشت حدس و پندار تشكيل ميدهد بر اثر يك خوشبيني بيجهت يك رشته علل اخلاقي و رواني و اجتماعي براي آن پديده ميتراشند كه روح پديدآرندگان آن پديده از آن علل بيخبر بوده است!
اتّفاقاً توجيد حكومت خلفا از طريق دموكراسي و حكومت مردم بر مردم يا اكثريت بر اقليت مصداق روشن اين قاعده است. اصولاً آنچه در انتخاب خلفاي صدر اسلام مطرح نبوده، موضوع انتخاب خليفه از طريق توده مردم بوده است. زيرا نه دانشمندان محقّق اهل تسنن در انتخاب خليفه به چنين اصلي معتقدند و نه انتخاب خلفا از اين راه انجام گرفت. مع الوصوف، برخي از نويسندگان عصر حاضر، براي موجه جلوه دادن خلافت خلفا، دست به دامن پديدههاي نوظهوري چون دموكراسي و ليبراليسم غربي زده و موضوع حكومت مردم بر مردم و قاطعيت رأي اكثريت بر اقليت را پيش كشيدهاند، در حاليكه اين گونه توجيهات، تراشيدن يك رشته علل پس از وقوع است كه فقط در عالم تخيل وجود دارد و هرگز پديده خلافت مستند به آن نبوده است.
اينك براي اطمينان بيشتر متن سخنان دانشمندان ديرينه را در اين باب نقل ميكنيم:
قاضي ايجي در كتاب معروف خود مينويسد: در انتخاب امام نيازي به اجماع و اتّفاق امّت بر خلافت فردي لازم نيست بلكه با بيعت و پيمان يكي دو نفر از صحابة پيامبر، خلافت شخص صورت قانوني به خود ميگيرد و گواه آن اين است كه ياران پيامبر با كمال استواري كه در امور ديني داشتند تنها به رأي ابوبكر كه پس از خود عمر را براي خلافت تعيين كرد،اكتفا نمودند و نه تنها اتفاق همه مسلمانان را شرط ندانستند بلكه اتفاق صجابهاي را نيز كه در خود مدينه ميزيستند لازم نشمردند. (شرح مواقف 3/256)
مؤلف «الآحكام السلطانية» مينويسد: برخي تصور كردهاند كه انتخاب خليفه بايد با تصويب بزرگان اسلام كه در شهرهاي اسلامي به سر ميبرند انجام بگيرد، در صورتي كه ابوبكر در سقيفة بني ساعده با پنج رأي به خلافت انتخاب گرديد و روي كار آمد: عمر، ابو عبيده، اسيد بن حضير، بشر بن سعد و سالم مولي ابي حذيفه. (الاحكام السلطنيه/4)
تاريخ خلافت اسلامي گواهي ميدهد كه خلافت عمر تنها با تعيين ابوبكر صورت قانوني به خود گرفت و عمر نيز موضوع خلافت را در اختيار شوراي شش نفري قرار داد كه يك نفر را از ميان خود براي خلافت انتخاب نمايند و ديگران را از انتخاب شدن و انتخاب كردن محروم ساخت.
قاضي باقلاني مينويسد: انتخاب ابوبكر با تلاش عمر و چهار نفر ديگر انجام گرفت. (التمهيد/178)
پس از شهادت امير المؤمنين علي(ع) موضوع خلافت به صورت سلطنت موروثي در خاندان بني اميه و بني عباس در آمد كه خود سرگذشت دردناكي دارد كه اكنون مجال بازگويي آن نيست.

: آية الله جعفر سبحاني
رهبري امّت

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.